ZASTITA IDENTITETA I PRIVATNOSTI



Privatnost na društvenim mrežama se odnosi na stepen kontrole koju osoba ima nad pristupom i upotrebom ličnih podataka. Kada je reč o pitanjima privatnosti i bezbednosti na društvenim mrežamasajtovi za koje su najkarakterističniji ovi problemi ujedno su i oni koji su najpopularniji. Međutim, pitanja bezbednosti korišćenja i pitanja privatnosti su potpuno dve različite stvari. Bezbednosni problem se javlja kada haker dobija neovlašćeni pristup sajtu koji je zaštićen nekim od kodiranih ili pisanih jezika. Pitanje privatnosti, koje uključuje neopravdan pristup privatnim informacijama, ne mora da uključuje bezbednosne povrede. Neko jednostavno može da dobije pristup poverljivim informacijama gledajući dok otkucavate lozinku. Ipak, potencijalna šteta pojedinačnog korisnika zapravo se svodi na to koliko se korisnik angažuje na društvenim mrežama, kao i na količinu informacija koju je korisnik spreman da deli na mreži. Drugim rečima, mnogo je više verovatno da će korisnik sa, na primer, 900 prijatelja i još 60 grupnih članstava na Fejsbuku biti oštećen kršenjem privatnosti nego neko ko takođe ima otvoren nalog na toj društvenoj mreži, ali jedva da i koristi sajt

.

Krađa identiteta

Rizik identifikacije na društvenim mrežama leži u tome što lične podatke, kao što su datum rođenja, rodni grad, trenutno prebivalište, kao i broj telefona, činimo javno dostupnim na jednom mestu, u isto vreme. Ove informacije mogu biti iskorišćene za procenu broja socijalnog osiguranja korisnika, i korisnik je automatski izložen riziku od krađe identiteta.[3]Takođe postoje slučajevi da su korisnicima ukradene slike sa društvenih mreža sa ciljem da se iskoriste u krađi identiteta.[4]Mada postoje nedostaci u vezi sa upotrebom društvenih mreža i mogućnosti da nalog bude hakovan, primetno je da većina korisnika ne preduzima pune mere kako bi se zaštitili od krađe identiteta

Uznemiravanje i uhođenje

Fejsbuk profili sadrže informacije o lokaciji boravka, rasporedu aktivnosti, kao i o mestu poslednjeg logovanja.[3]Korišćenjem ovih informacija, koje su raspoložive na profilu korisnika, potencijalni uhoditelj može odrediti verovatnu fizičku lokaciju korisnika za veći deo dana.

Zapošljavanje

Problemi vezani za privatnost i zapošljavanje se sve više vezuju za društvene mreže. 2008. godine CareerBuilder.com je procenio da jedan od pet poslodavaca pretražuje društvene mreže u nameri da proveri potencijale kandidate.[5]Međutim, praćenje društvenih mreža od strane poslodavaca nije samo ograničeno na potencijalne kandidate, već se odnosi i na trenutno zaposlene. Tako je 2009. godine zabeležen slučaj da je zaposlena Kimberli Svon otpuštena iz kompanije Ivell Marketing and Logistics Limited zbog toga što je na društvenoj mreži okarakterisala svoj posao kao ‘dosadan’.[6]Ipak, ako poslodavac koristi društvenu mrežu da proveri kandidata za posao i onda odbaci tu osobu na osnovu onoga što je video, on/a može biti optužen/a za diskriminaciju.[7]

ZASTITA PRIVATNOSTI
Prema podacima koji su rezultat istraživanja koje je uključilo 1.4 miliona korisnika Fejsbuka, primetan je porast interesovanja korisnika društvene mreže da zaštite svoju privatnost. Istraživanje koje je sproveo Kejt Ros (engl. Keith Ross) sa Politehničkog instituta Univerziteta Njujork analizirajući profile 1.4 miliona korisnika Fejsbuka tokom perioda od marta 2010. do juna 2011. godine, otkrilo je sledeće činjenice:

U martu 2010. godine svega 17% korisnika je imalo sakrivene liste svojih Fejsbuk prijatelja, da bi 15 meseci kasnije taj procenat iznosio 53%.
Drugi podaci profila, kao što su godine, srednja škola, godina diplomiranja, mreža, status veze, pol, interesovanja, rodni grad i mesto prebivališta se skrivaju mnogo češće nego što je to ranije bio slučaj(12% korisnika u martu 2010. godine i 33% u junu 2011. godine)

SAVETI ZA BEZBEDNO KORISCENJE INTERNETA
Obratite pažnju na koje linkove klikćete
Budite svesni koje podatke o sebi delite sa drugima
Ne verujte da je poruka stvarno od onoga čije ime piše na njoj
Pažljivo birajte koga prihvatate za prijatelja na mreži
Pažljivo odaberite kojoj ćete društvenoj mreži pristupiti
Sve što ste podelili sa drugima – više nije vaše
Budite pažljivi kada instalirate dodatne komponente na vašem nalogu
Dobro razmislite pre nego što budete koristili društvene mreže na poslu
Pričajte sa decom o društvenim mrežama



Comments

Popular posts from this blog